Kulden er elbilens verste fiende - Thunestvedt
/
Lading av elbil i kulden

Lading av elbil i kulden

Kulden er elbilens verste fiende

Kulden kan være elbilens verste fiende, med lange ladetider og korte rekkevidder. Men det finnes flere enkle og nyttige tiltak.

Når gradestokken kryper ned mot – og under null, vil de fleste med elbil merke at rekkevidden blir kortere og ladetiden blir lengre.

Uttrykket rekkeviddeangst blir forsterket med enda en faktor – lengre ladetid – eller ladeangst om du vil. Du vil oppleve lenger ventetid ved hurtigladerne. (Kanskje enda en grunn til å investere i din egen lader om det er mulighet for det der du bor..).

Dagens batteriteknologi er avhengig av streng temperaturkontroll. En parkert elbil bør derfor være tilkoblet strøm når gradestokken krabber under null grader, ifølge produsentene. Da henter bilen energi fra stikkontakten til å vedlikeholdsvarme batteriet mens den står parkert.

I tillegg kan du forvarme batteriet og kupéen ytterligere med strøm fra nettet i forkant av en kjøretur.

Kulden gir ofte problemer for elbil eiere
Kulden gir ofte problemer for elbil eiere. Lengre ladetider, kortere kjørelengde og mer kø på ladestasjoner.

Ferdig oppvarmet

BMW har opplyst at optimal driftstemperatur på batteriene under lading er rundt 40 grader, men et sted mellom 20 – 40 er greit. Det er tekniske og kjemiske årsaker til dette, med endringer i indre motstand og spenningsvariasjoner som resultat.

Men når gradestokken viser ned mot 20 kuldegrader kreves det mye energi å oppnå den ønskede temperaturen, og deretter opprettholde den. Spesielt når dette kommer i tillegg til all den energien som skal overføres til batteriet.

Dersom man står koblet til en ordinær husholdningskontakt med 10 ampere, sier det seg selv at det ikke blir mye energi igjen til å lade batteriet etter at temperaturstyringen har trukket sitt.

Klargjøre batteriet for optimal lading

Noen enkle kjøreregler er verdt å ha i minnet. Er man avhengig av hurtiglading, er det langt bedre å kjøre bilen til lading mens den er varm, kontra å lade den kald.

Det er med andre ord bedre å kjøre innom en hurtiglader rett før man parkerer den varme bilen for kvelden, enn å kjøre den til hurtiglading rett etter at man har startet med kald bil om morgenen.

Da har ikke batteriet rukket å bli varmt, så mye av energien vil først gå til å varme opp batteriet, før ladehastigheten skrus opp.

Det vil med andre ord ta ganske mye lenger tid å fylle batteriet med ny energi om vinteren enn om sommeren.

Regnestykket

Norsk Elbilforening har anslått hvor lang tid det tar ved noen gitte temperaturer, og estimerer at det tar tre ganger så lang tid å lade batteriet fra 0 til 80 prosent ved 10 grader minus, som ved 10 varmegrader.

Ved 20 minusgrader øker faktoren i verste fall til opp mot seks ganger så lang tid, sammenlignet med 10 varmegrader.

Når du omsider har fått ladet batteriet på en kald vinterdag, kommer neste utfordring.

Rekkevidden på en fulladet elbil kan opp mot halveres om vinteren.

For å få på ny energi bruker du rundt regnet dobbelt så lang tid, vel og merke på en hurtiglader. De som lader hjemme møter sjelden problemet med økt ladetid, ettersom de fleste allerede bedriver saktelading på en bil som står parkert over natta. Da er batteriet som regel fullt om morgenen uansett, og man kjører sjelden batteriet til bunns hver eneste dag.

Det er hurtigladingen ved langkjøring som er den største utfordringen, men har man elbil uten å kunne lade hjemme må man leve med disse utfordringene på heltid.

Men det skal legges til at dette er forskjellig fra bil til bil. Enkelte biler er levert uten varmepumpeteknologi. Disse tar som regel mye lenger tid å lade, og de har også en betydelig dårligere rekkevidde om vinteren enn de bilene som leveres med varmepumpe.

Strømpris vs. ladetid

Flere godhjertede aktører forteller oss at vi bør lade elbilen på en tid av døgnet der strømprisen er lavest. Det er et velment råd man skal ha i tankene, men man må også tenke to tanker samtidig.

For bør man da sette den varme bilen til lading med en gang man kommer hjem, og dra nytte av det allerede oppvarmede batteriet, eller bør man la batteriet bli kaldt og vente til utpå natten, da strømprisene som regel er lavest? I så tilfelle må man bruke mer energi til å varme batteriet i tillegg.

Førstnevnte kan bety noe høyere strømpris, men over kortere tid. Dersom man venter vil bilen rekker å bli kald, blir man stående til lading over lengre tid, men til en lavere pris.

Svaret er med andre ord ikke det samme på en varm sommerdag som en kald vinterdag.

Forvirringen kan virke komplett, men man får raskt erfaring i de alternative tiltakene, og hvilket lademønster som passer best for seg selv. 

De fleste med elbil vil uansett si at fordelene utkonkurrerer ulempene, det er flust med penger å spare, i tillegg til at man gjør noe positivt med tanke på miljø.

I Thunestvedt kan vi elbil og elbil lading. Ta gjerne kontakt med oss, så skal vi hjelpe deg med å finne den beste ladeløsningen for nettopp din elbil.

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Nyheter

Er hytten din elsikker?

Neste uke er det for mange vinterferie i Bergen. Det betyr ekstra tid med familien og gjerne en tur på hytten. Mange er gjerne på hytten allerede med hjemmekontor. Men har du egentlig tenkt over elsikkerheten på hytten?

Les mer

Oppgrader med ELKO Plus

Planlegg oppgraderingen av hjemmet ditt med ELKO Plus og gi hjemmet ditt den siste finishen det fortjener.

Les mer

Elsikkerhet i sprengkulden

Sprengkulden er for alvor over oss og mange sliter med å holde på varmen. Enkelte …

Les mer

Ta det med ro – det er et ELKO Smarthus

ELKO Smart Home» lar deg enkelt styre lys og varme i ditt hjem. Dine eksisterende dimmere og termostater kan uten vansker byttes ut med ELKO Smart Home produkter.

Les mer

Lading av elbil i kulden

Når gradestokken kryper ned mot – og under null, vil de fleste med elbil merke at rekkevidden blir kortere og ladetiden blir lengre.

Les mer

Et godt julegavetips til deg selv eller andre kan være en komfyrvakt

Har du komfyrvakt? Jul og nyttårsfeiring står nå foran oss. Kos, samvær og god mat …

Les mer

Tenk elsikkerhet i julen

Julen er dessverre også en høytid for boligbranner. Det er derfor ekstra viktig å være oppmerksom på potensielle brannfarer.

Les mer

Lærlinger er fremtiden vår

Som lærling i Thunestvedt får du fagopplæring av høy standard og store utfordringer i læretiden

Les mer

Tavlebygg på vei til rådhuset

Tavleverkstedet klar med en stor leveranse til Bergen Rådhus.

Les mer

Ikke prøv å leke elektriker hjemme

Vi opplever dessverre stadig å rette opp feil i elektriske anlegg etter useriøse aktører eller hobbyelektrikere

Les mer

Tips til utebelysning

Utelys. Hvor skal jeg begynne? Vi gir deg noen tips til hva du bør tenke på før du setter i gang.

Les mer

Har du sjekket sikringsskapet ditt i det siste?

Har den gamle sikringen gått, uten at du vet hvorfor? Dette kan være et tegn på at det er på tide å bytte sikringsskap.

Les mer

ELKO Smart. Velkommen til fremtiden allerede i dag.

ELKO er Norges fremste leverandør av elektromateriell gjennom 75 år. Nå tar de steget videre fra stikkontakter og lysbrytere.

Les mer

Har du installert overspenningsvern?

Høsten har kommet og med den øker gjerne også naturkreftene rundt oss. Høsten kan derfor være viktig tidspunkt for å ta en titt inn i i sikringsskapet.

Les mer

Norges hyggeligste elektriker 2020

343 nominasjoner og over 22 000 nominasjoner kunne ikke ta feil. Geir Mæhle er Norges hyggeligste elektriker.

Les mer

Barne- og ungdomsykehuset tar form

Byggetrinn 2 av det nye Barne- og ungdomsykehuset i Bergen omfatter ca. 50 000 m2. …

Les mer

Brann Stadion ny tribune

Vi gratulerer Brann Stadion med ny tribune. Magnus M. Thunestvedt AS har levert den totale …

Les mer

Forbud mot bruk av oljefyr

Fra nyttår trer forbud mot bruk av oljefyr i kraft. Nygård sentrum borettslag er et …

Les mer

Thunestvedt endrer logo

Thunestvedt er i en prosess hvor vi gjør en oppfrisking av profilen vår. Dette innebærer …

Les mer

Kjøper Pettersson & Gjellesvik

Det er med stor glede og entusiasme ledelsen i Magnus M. Thunestvedt AS kan informere …

Les mer

Oppstart Svegatjørn

Magnus M. Thunestvedt AS har startet på elektroarbeidene på vegstrekningen Svegatjørn-Rådal på E39. Rekordkontrakten på …

Les mer

Nye lærlinger

Vi ønsker velkommen til årets flotte lærlinger. Som lærling i Thunestvedt får du fagopplæring av …

Les mer
Rull til toppen

Vi bruker informasjonskapsler på våre nettsider for å levere gode tjenester og forbedre din brukeropplevelse. Les om personvern her.